Netwerk van mensen> Kennis & Verbinding
Netwerk van mensen

VUvereniging is een maatschappelijk netwerk van mensen die zich verbonden en betrokken voelen bij de bijzondere identiteit van de VU en VUmc.

Sluiten Wie wij zijn >
Maatschappelijke programmering> Kennis & Verbinding
Maatschappelijke programmering

VUvereniging organiseert evenementen, lezingen, debatten en andere bijeenkomsten.

Sluiten Activiteiten >
Bijdragen aan een betere wereld> Kennis & Verbinding
Bijdragen aan een betere wereld

Wij steunen initiatieven die een relatie hebben met onze doelstelling. VUvereniging financiert in 2016 bijzondere leerstoelen van de VU, verstrekt subsidies en levert een bijdrage aan beurzen.

Sluiten Wij steunen >

NIEUWS

Roeien tegen de reductionistische stroming in
    Willem-Schoonen“De mens is meer dan een neuraal circuit, een vat chemische reacties, een speelbal van fysische krachten”, vindt Willem Schoonen in een blog dat hij voor VU-medewerkers schreef. Bescheidenheid en verwondering, daar zou het weer om moeten draaien in de academische waarde van de VU. Het zou heibel geven, verwacht hij, maar heibel kan vernieuwend zijn. > Lees zijn blog

Wij steunen: Bijzondere leerstoel wetenschapsfilosofie
    Henk de RegtToen Robert Millikan in 1923 de Nobelprijs voor de Natuurkunde kreeg, wist niemand dat hij slechts een deel van zijn data had gebruikt om de lading van een elektron aan te tonen. Felix Ehrenhaft negeerde geen meetresultaten, en kwam met fractionele elektronwaarden die terzijde werden geschoven. Was Millikan een fraudeur, ondanks dat zijn ontdekking zeer waardevol is gebleken? Zat Ehrenhaft er naast, of nam hij misschien quarks waar? Lees verder >>

Profiel verenigingslid Petra van Schie
    Petra van SchieNa haar opleiding tot fysiotherapeut, orthopedagoog en kinderfysiotherapeut promoveerde Petra van Schie in 2008 bij het VUmc op de voorspellende waarde van motoriektesten bij kinderen. Ze werkt als senior onderzoeker en kinderfysiotherapeut op de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het VUmc. Haar idee voor VUvereniging?: “Probeer jonge mensen te betrekken. Zij hebben de toekomst.”