The Product is You

19-03-2018

19:30 - 21:00

Vrije Universiteit Amsterdam, Auditorium, De Boelelaan 1105, 1081 HV Amsterdam

The Product is You

Marc Schuilenburg, Miriam Rasch, Britta van Beers, Bas Heijne

VUvereniging

Overig

Overig

Kun je ontsnappen aan digitale technologie?

Man met streepjescode als tatoeage

Een leven zonder internet en smartphones, kun je je dat nog voorstellen? Facebook, Google en al die andere techbedrijven uit Silicon Valley hebben ons leven ingrijpend veranderd. We gebruiken niet alleen de technologie, we leven de technologie. 

Kun je ontsnappen aan digitale technologie? Laat jezelf opsluiten in onze escape room om daar achter te komen. Interessante denkers als Vrije Schrijver Bas Heijne, Marc Schuilenburg, Miriam Rasch en Britta van Beers bespreken de dilemma’s van jezelf durven zijn in een door data gestuurde wereld.

In samenwerking met Vrije Universiteit Amsterdam    Button - Meld je aan

'Onbehagen' mee naar huis
Iedere bezoeker van het event krijgt gratis het boek Onbehagen van Bas Heijne. Hij stelt dat we niet meer aangesproken worden als een autonoom individu. Aan de hand van onze voor- en afkeuren worden we gestuurd, alsof we een object zijn, tot een bepaald soort wenselijk gedrag.

Datum, lokatie en tickets

Datum: 19 maart 2018
Tijd: 19.30 – 21.00 uur
Lokatie: Auditorium VU

Tickets: bestel je gratis ticket

Programma

19.30   Opening
Marc SchuilenburgMinicollege van Marc Schuilenburg (filosoof en criminoloog aan de VU) over massasurveillance in een door data gestuurde wereld. In plaats van Big Brother kunnen we nu beter spreken van het tijdperk van Little Sisters; verschillende instanties die met elkaar in verbinding staan en die zich allemaal met jou bemoeien. Wie durft er nog zichzelf te zijn?
Miriam RaschTherapie voor jou en je smarthphone door Miriam Rasch (docent en onderzoeker Hogeschool van Amsterdam en auteur Zwemmen in de oceaan).  Lukt het je nog een tijdje zonder? Aan de hand van een gesprek met het publiek over smartphonegebruik, reflecteert Miriam Rasch over hoe we met ons hele hebben en houwen verbonden zijn met hypercommerciële techbedrijven. Aandacht is wat die bedrijven willen hebben en dat proberen ze te krijgen door juist je aandacht af te leiden.
Britta van Beers
Bas Heijne
In debat met Britta van Beers (universitair hoofddocent rechtsfilosofie) en Bas Heijne (columnist en Vrije Schrijver van de VU) over dilemma’s in de perfectie-wedloop.  Altijd met de beste bedoelingen, maar tegen welke prijs? De vooruitgangsideologie van techbedrijven hebben ook een zwarte kant. Kan je nog je falen laten zien? Is het wenselijk om al het onaangepaste gedrag eruit te werken? Of hebben we juist ook imperfectie nodig om vooruit te komen? Het publiek krijgt een aantal dilemma’s voorgeschoteld.
Optreden
21.00Einde