Voedingsinterventies moeten cultureel flexibel zijn

‘Als een vrouw zwanger is, ligt haar graf open’, aldus een gezegde van de Keniaanse Kalenjin-stam. De uitdrukking geeft aan dat zwangerschap en geboorte als een groot gezondheidsrisico worden beschouwd. De Keniaanse Rosalyter Riang'a werpt met haar promotie meer licht op verbetering van de hulpprogramma's.

06-12-2018 | 14:06

Roselyter Riang'aDe Kalenjin zijn beroemd om hun vele getalenteerde hardlopers, maar minder bekend is dat het sterftecijfer van moeders tijdens geboortes hoog is: 488 per 100.000. Ter vergelijking: in Nederland ligt dat cijfer 44 keer lager (11 per 100.000).
Ondervoeding van zwangere vrouwen en de bijbehorende gezondheidsresultaten blijven een groot gezondheidsprobleem in Kenia, ondanks het feit dat er al tientallen jaren effectieve voedingsprogramma’s worden geïmplementeerd. Er is weinig bekend over wat culturele overtuigingen en praktijken voor rol hebben bij de acceptatie of het trouw zijn aan voedingsadviezen. Een effectief voedingsprogramma is slechts een eerste stap.
Het werk van Riang’a schept inzicht in de vereiste flexibiliteit van dit soort programma’s. De nieuwe biomedische voedingsstrategieën dienen te worden samengevoegd met reeds bestaande culturele kennis- en interventiesystemen. Hierdoor zullen ze beter worden geaccepteerd.

AsaliRoselyter Riang’a promoveerde op 6 december 2018 bij het Athena Instituut, Faculteit der Bètawetenschappen.
Het promotietraject is mogelijk gemaakt door een subsidie van VUvereniging (Asali project).