140 jaar VUvereniging

In 1879 werd VUvereniging officieel opgericht. 2019 is dan ook het jaar dat we 140 jaar bestaan.

18-12-2019 | 14:29

140 jaar VUverenigingWe staan stil bij 140 jaar VUvereniging met een boekje dat op beknopte wijze terug- en vooruit kijkt.
VU historicus Ab Flipse neemt ons vanaf de oprichting mee naar de moderne tijd, waarbij duidelijk wordt dat ook een bijzondere universiteit aan radicale verandering onderhevig is.
De 92-jarige Adrie Koetsier-Lems vertelt hoe tienduizenden vrouwen ervoor zorgden dat de universiteit kon blijven groeien door dubbeltje voor dubbeltje vele miljoenen bij elkaar te sparen.
Ten slotte staat Matthias Smalbrugge ook stil bij de oorsprong, maar vooral bij de opdracht waarvoor een universiteit zich gesteld ziet, wil zij zich met haar identiteit blijven onderscheiden van de rest.

Ben je nieuwsgierig naar nog meer verhalen over de geschiedenis van de vereniging, de VU en het VUmc? In de leeslijst vind je genoeg artikelen om de leeshonger te stillen.
Bekijk alle artikelen op vuvereniging.nl/140jaar

140 jaar VU
Overigens viert de Vrije Universiteit in 2020 haar 140-jarig bestaan met het Kuyperjaar. De jubileumactiviteiten beginnen met de lezing ‘Abraham in wonderland’ door George Harinck op 28 januari in het auditorium van de VU. In de eerste nieuwsbrief van 2020 vertellen we meer over de evenementen in 2020.