Armoe in december

15-11-2019 | 15:35

Nederland staat consequent hoog op lijstjes van rijkste landen ter wereld. Dat klinkt niet slecht, maar waarom hebben we dan voedselbanken? De Vrije Wereld kijkt naar armoede in Nederland. Hoeveel armoede is er eigenlijk, hoe gaan we om met mensen met schulden en wat zijn de gevolgen van armoede voor onze volksgezondheid?

Stella HoffSCP: Armoede in Nederland  -  Stella Hof
Waar hebben we het over als we over armoede in Nederland spreken? Stella Hoff, wetenschappelijk medewerker bij het Sociaal Cultureel Planbureau en VU-promovenda, doet onderzoek naar armoede in ons land. Afgelopen september verscheen bij het SCP de publicatie ‘Armoede in Kaart’, waarin de meest recente ontwikkelingen op een rij gezet worden. In De Vrije Wereld geeft Stella Hoff antwoorden op vragen als ‘Wat is armoede en hoe definiëren we dat in Nederland?’, ‘Hoeveel mensen leven er in armoede en wie zijn zij? ’ en ‘Neemt de armoede toe of af in ons land?’.

Ziek van armoede?  -  Anton Kunst
Anton KunstDe kansen op een goede gezondheid zijn ongelijk verdeeld in Nederland. Professor dr. Anton Kunst is hoofd van de afdeling Public Health van het Amsterdam UMC en doet onderzoek naar de relatie tussen de sociaaleconomische positie van mensen en hun gezondheid. Als hoogleraar Sociale Epidemiologie bestudeert hij gezondheidsproblemen die samenhangen met armoede. Vallen deze vooral te verklaren uit leefstijlverschillen tussen arm en rijk, of is er meer? En hoe kunnen we beleid ontwikkelen dat zorgt voor een betere volksgezondheid, ook voor mensen met minder inkomen?

Jongeren: schuld en boetes  -  Marie-Louise Voors
Uit cijfers blijkt dat het merendeel van de mensen met schulden wel wíl, maar niet kán betalen. Zij lopen steeds verder vast in het schuldensysteem, met alle gevolgen van dien.
Marie-Louise VoorsVoor schuldeisers wordt het steeds moeilijker om de vaak opgelopen bedragen te innen. Hoe lossen we dit op? Marie-Louise Voors is directeur van Stichting ONSbank, een organisatie die zich richt op jongeren met schulden. ONSbank stelt dat het oplossen van schuldproblemen om meer vraagt dan het volgen van een cursus administratie. Zij wil jongeren de regie over hun leven teruggeven. Met behulp van kunstenaars en sporters probeert ONSbank de jongeren op een realistische manier in hun kracht te zetten, maar tevens stelt de organisatie het Nederlandse schuldsysteem aan de kaak. Onlangs was ook de documentaire ‘De Schuldmachine’ van regisseur Camiel Zwart (een coproductie van Viewpoint en BNNVARA) op TV te zien, over jongvolwassenen met schuldproblemen. De documentaire volgt drie deelnemers van het leertraject van ONSbank in Amsterdam-Zuidoost.

De rijkdom van de blues  -  Fabian
De muziek bij deze editie van De Vrije Wereld komt van singer-songwriter Fabian. Zijn blues-pop met een vleugje folk is doordrongen van de blues-traditie uit de zuidelijke staten van de VS: muziek ontstaan in tijden van armoede en onderdrukking, vaak gespeeld op goedkope geïmproviseerde instrumenten. FabianMet zijn ‘Spitting Blues Tour’ trok Fabian door zalen in heel Nederland en bracht hij een ode aan grootheden als Mississippi John Hurt, Muddy Waters, R.L. Burnside en vele anderen die de blues gevormd en gekneed hebben. “Na een nummer of twee krijg je het gevoel dat je door de straten van Mississippi rijdt.” (3 voor 12)

DATUM, LOCATIE & TOEGANG
Donderdag 12 december, 16.00-17.15 uur, met een gratis drankje aan de bar.
Deuren open om 15.45 uur. Let op: aanvang is stipt 16.00 uur.
Locatie: Botanische Tuin Zuidas (in de Wintertuin-kas): Van der Boechorststraat 8, Amsterdam.
Toegang: gratis
Reserveren: Via onderstaand formulier. Langskomen kan ook, maar let op: vol is vol.

SMAAKT NAAR MEER?
Ga naar de homepage van De Vrije Wereld voor andere data en programma's.