De Vrije Wereld: De toekomst van duurzaamheid

Plasticdeeltjes in ons lichaam, hoe kan kennis over de evolutie ons écht duurzamer laten handelen en hoe kan het systeem van de donuteconomie onze wereld veranderen.

16-09-2019 | 13:02

Op de Dag van de Duurzaamheid komen VUvereniging en Green Office VU samen in de Botanische Tuin Zuidas. In De Vrije Wereld horen we alles over nieuwe onderzoeken naar plasticdeeltjes in ons lichaam en hoe slim gebruik van kennis uit de evolutie ons leert écht duurzamer te gaan handelen. Ook kijken we naar hoe het systeem van de donuteconomie onze wereld kan veranderen. Muziek is er van Roos Blufpand die na haar tours langs de Nederlandse popzalen en theaters nu ook De Vrije Wereld aandoet. Aansluitend is iedereen welkom om te blijven hangen voor de feestelijke vijfde verjaardag van Green Office VU.

Heather LeslieBEN JIJ EEN BEETJE PLASTIC?
Plasticvervuiling: overal waar je zoekt is het te vinden; niet alleen in zee, maar ook in de grachten, in kraanwater, voedsel en de lucht. Dr. Heather Leslie van de VU-afdeling Environment & Health bestudeert plastic niet alleen in het milieu, maar ook in ons lichaam. Met haar onderzoeksteam kijkt ze o.a. naar het nauwelijks afbreekbare plastic fijnstof dat ontstaat als plastic uiteen valt. Wat voor schade aan mens en milieu levert plastic nu precies op en wat kunnen wij er aan doen? Haar antwoord is misschien anders dan je zou verwachten.

Arianne van der WalLESSEN UIT DE EVOLUTIE
Hoe krijgen we mensen zover dat ze duurzamer gaan handelen? Onze bedoelingen zijn vaak heel goed, maar in de praktijk blijkt het toch lastiger dan gedacht. Ons handelen wordt (onbewust) vaak gedreven door principes die niet bijdragen aan duurzaamheid. Arianne van der Wal, gepromoveerd aan VU School of Business and Economics, legt uit dat dit eigenlijk heel verklaarbaar is vanuit evolutionair perspectief. Arianne richtte zich in haar onderzoek op onze drijfveren en testte manieren om deze juist in te zetten om duurzaam handelen te bevorderen. Ze legt uit hoe zo nog meer mensen gemotiveerd kunnen worden om écht bij te dragen aan een duurzamer wereld.

Nadine MaarhuisDE DONUTECONOMIE IN DE PRAKTIJK
We zien het steeds meer om ons heen: ons denken over de economie verandert. De waarde van ondernemingen ligt niet alleen in hoeveel geld ze verdienen, maar ook steeds meer in hoe ze omgaan met de aarde en de mens. Zo is de eerste Nederlandse klimaatneutrale bank inmiddels een feit. Socioloog, schrijver en filmmaker Nadine Maarhuis is expert op het gebied van duurzaam en betekenisvol ondernemen. Samen met Kees Klomp schreef zij het boek ‘Pioniers van de nieuwe welvaart’ waarin de drijfveren en dilemma’s van betekenisvolle bedrijven als Tony’s Chocolonely en De Vegetarische Slager aan bod komen. Nadine sprak ook met Kate Raworth over diens economische model van de ‘donuteconomie’ waarbij mens en aarde in balans blijven. In De Vrije Wereld praat zij ons bij over economische duurzaamheid in de praktijk.

Roos BlufpandSONGS OVER LIEFDE EN DE WERELD
Carpe diem en ook de wereld redden. Gaat dat samen? Want hoe kan je de aarde helpen en tegelijkertijd een feestje vieren? Op haar tweede, duurzaam geproduceerde, album ‘Hoe Dan’ ging muzikante Roos Blufpand op zoek in eerlijke en poëtische liedjes. Haar antwoord werd ‘alleen maar liefde’, ook de titel van haar duurzame dichtbundel. Liefde voor elkaar, maar ook voor de wereld. Inmiddels is er het derde album ‘Kleed me uit’ en tourde Roos langs de Nederlandse theaters en popzalen. Nog steeds houdt ze zich intensief bezig met duurzaamheid én schrijft ze rake liedjes. In De Vrije Wereld geeft zij een bijzonder solo-optreden.

DATUM, LOCATIE & TOEGANG
Donderdag 10 oktober, 16.00-17.15 uur, met een gratis drankje aan de bar.
Deuren open om 15.45 uur. Let op: aanvang is stipt 16.00 uur.
Locatie: Botanische Tuin Zuidas (in de Wintertuin-kas): Van der Boechorststraat 8, Amsterdam.
Toegang: gratis
Reserveren: Via onderstaand formulier. Langskomen kan ook, maar let op: vol is vol.

5e VERJAARDAG GREEN OFFICE VU

SMAAKT NAAR MEER?
Ga naar de homepage van De Vrije Wereld voor andere data en programma's.

foto Roos Blufpand: © Ebo Fraterman