De Vrije Wereld - Geen Stress

Hoog opgelopen werkdruk bij universiteitsmedewerkers, de Tweede Kamer praat over studentenstress en een explosieve stijging van het aantal coaches in Nederland. Stress lijkt overal te zijn. Reden voor De Vrije Wereld om drie sprekers uit te nodigen die hun visie geven op stress en burn-out, maar ook praten over welzijn en geluk.

26-03-2019 | 11:20

Let op: momenteel is De Vrije Wereld van 11 april volgereserveerd. Door een e-mail te sturen naar vereniging@vu.nl kun je je op onze wachtlijst laten zetten. We nemen dan contact met je op zodra er een plekje vrijkomt.

Hoog opgelopen werkdruk bij universiteitsmedewerkers, een initiatief in de Tweede Kamer voor een onderzoek naar studentenstress en een explosieve stijging van het aantal coaches in Nederland. Stress lijkt overal te zijn. Reden voor De Vrije Wereld om drie sprekers uit te nodigen die hun visie geven op  stress en burn-out, maar ook praten over welzijn en geluk.

GeenStress_Emile-MetselaarEmile Metselaar krijgt dagelijks te maken met stress en burn-out. Als preventiemedewerker in de GGZ en medewerker in een huisartsenpraktijk geeft hij voorlichting en probeert hij meer inzicht te krijgen in het ontstaan en in stand blijven van mentale aandoeningen. Aan de hand van voorbeelden neemt hij het publiek mee vanaf het voorzichtige begin van stressklachten tot hoe deze uiteindelijk kunnen leiden tot langdurige uitval en burn-out. Daarnaast staat hij stil bij een onderzoek dat hij deed naar stress in werksituaties. Hierbij kan de juiste mate van stress er ook voor zorgen dat er geen opbranding ontstaat, maar dat je juist in een ‘flow’ komt en er ruimte is voor bevlogenheid en energie. Hoe bereiken we dit?

Hoogleraar boeddhisme André van der Braak spreekt over de methode van de Mindfulness Based Stress Reduction, die tegenwoordig veel gebruikt wordt bij de behandeling van stress- en pijnklachten. De methode heeft zijn wortels in het boeddhisme, maar in de grote populariteit die mindfulness nu heeft, blijft dit nog vaak onderbelicht. Van der Braak plaatst tijdens De Vrije Wereld boeddhistische, cultuurfilosofische, psychologische en medische perspectieven op mindfulness naast elkaar om zo te komen tot een dieper inzicht in de veelkleurigheid van deze methode.

Veel onderzoek focust zich op depressie: waarom worden mensen depressief en hoe kunnen we deze mensen het beste helpen? Wat vaak over het hoofd gezien wordt is dat het merendeel van de bevolking relatief gelukkig is, en dat we juist van deze mensen veel kunnen leren. Het welbevinden onderzoeksteam van de afdeling biologische psychologie aan de VU, waar Margot van de Weijer onderdeel van is, focust zich daarom juist op vragen rondom welbevinden: waarom zijn sommige mensen gelukkiger dan anderen? Wat zijn de genetische grondslagen van geluk? Hoe leidt de interactie tussen genen en omgeving tot individuele verschillen in geluk? Door antwoorden te vinden op deze vragen hopen zij meer inzicht te verkrijgen in hoe meer mensen in de toekomst gelukkig kunnen zijn.

De muziek bij deze editie van De Vrije Wereld komt van singer-songwriter Margot Merah.
Margot groeide op in Overijssel, verhuisde naar Amsterdam en tourde vanuit daar de hele wereld over. Met haar gitaar brengt ze zowel traditionele – vaak Keltische - folkliedjes als eigen werk. Stem, melodie en gitaar zijn haar instrumenten om de verhalen te vertellen en troost en warmte te laten klinken.

TOEGANG & LOCATIE
Tijd : 16.00-17.15 uur, met een gratis drankje aan de bar.
Deuren open om 15.45 uur. Let op: aanvang is stipt 16.00 uur.
Locatie : Botanische Tuin Zuidas (in de Wintertuin-kas): Van der Boechorststraat 8, Amsterdam.
Toegang : gratis.
Reserveren : momenteel is De Vrije Wereld van 11 april volgereserveerd. Door een e-mail te sturen naar vereniging@vu.nl kun je je op onze wachtlijst laten zetten. We nemen dan contact met je op zodra er een plekje vrijkomt.

SMAAKT NAAR MEER?
Ga naar de homepage van De Vrije Wereld voor andere data en programma's.