Maatschappij en wetenschap de kerk in brengen

Een vast terugkerend item in de agenda van VUvereniging zijn de lezingen in het mooie laatmiddeleeuwse kerkje van Kortenhoef. “Al bijna 15 jaar proberen we, samen met VUvereniging, de maatschappij maar ook de wetenschap onze kerk in te brengen”, aldus Corrie van Egmond, pastor van hervormde huize van de Streekgemeente.

12-04-2019 | 18:20

Corrie-van-Egmond_webElke maand vindt er op zondag een lezing plaats: “We kozen ervoor om in plaats van een kerkdienst elke maand een lezing te organiseren op het grensvlak van religie, kunst en cultuur. Om mensen te bereiken die normaal gesproken niet zo snel bij ons binnen zouden stappen. Het publiek bij de lezingen bestaat uit reguliere kerkgangers, maar ook uit mensen voor wie de drempel van de kerk toch iets te hoog voelt. Voor hen zijn de lezingen een mooi moment om vanuit een maatschappelijk of cultureel startpunt bezig te zijn met zingeving.”

Jaarlijks worden er vier lezingen georganiseerd in samenwerking met VUvereniging, waarbij Gezien Ridderbos namens de vereniging het voortouw neemt: “In eerste instantie raakte ik via mijn werk als regiocoördinator voor VUvereniging betrokken bij de lezingen in Kortenhoef. Het team vanuit de kerk is echter zo enthousiast en de plek is zo bijzonder, dat ik ook na mijn pensionering heb besloten om hier aan te blijven bijdragen. Ook de klassieke musici die bij elke lezing optreden geven de bijeenkomsten echt iets extra’s.”

Een van de meest bijzondere momenten voor Corrie was de lezing van VU religiewetenschapper Annewieke Vroom. Zij vertelde over hoe Japanse monniken bij hun kloosterintrede een kort gedichtje moeten schrijven over het moment dat ze zullen sterven. Annewieke vroeg voorzichtig aan het aanwezige publiek of zij dat ook wilde proberen. Hier kwamen zeer bijzondere gedichten uit. Corrie: “Een vrouw heeft het gedicht dat ze toen schreef, later als tekst op de rouwkaart van haar man gezet. Een mooi voorbeeld van hoe de lezingen door kunnen werken in de mensen.”

Binnenkort neemt Corrie van Egmond afscheid van de Oecumenische Streekgemeente. Zij verhuist naar Hengelo, waar zij een nieuwe werkplek heeft gevonden. De lezingen in Kortenhoef gaan in het najaar gelukkig weer verder. Houd onze website in de gaten voor nieuwe data.

Foto Corrie van Egmond: © Annette Kempers