Blinde gehoorzaamheid - Abraham Kuyper Lezing door Arnon Grunberg

De Abraham Kuyper Lezing is dit jaar online uitgezonden. Kijk hier het hele programma terug.

14-05-2020 | 20:00

Het geweld waarmee de staat onze democratische samenleving beschermt, maakt ook slachtoffers: soldaten worden uitgezonden naar oorlogsgebieden, mensen worden in gesloten instellingen geplaatst.
Hoe denken en spreken we over deze moderne mensenoffers? Volgens religieuze verhalen was Abraham bereid blind zijn zoon te offeren toen God het vroeg, uit vrees en ontzag. Wat doet ons gehoorzamen aan ethiek, wet en gezag? Zijn we bang voor straf of hebben we een diepe angst voor wetteloosheid?

Vrije Schrijver Arnon Grunberg verkende deze vragen aan de hand van Kierkegaards filosofische klassieker Vrees en beven. Hij werd bijgestaan door een aantal studenten.

De resultaten van zijn onderzoek behandelt hij in de Abraham Kuyper Lezing, getiteld Blinde Gehoorzaamheid.
Na de lezing, die wordt gepresenteerd door schrijfster Christine Otten, zijn er reacties op het essay van hoogleraar Moderne Nederlandse Literatuur Jacqueline Bel en filosoof Victor Kal, en gesprekken met schrijfster/journaliste Charlotte Bouwman en operazanger en voormalig marinier Bastiaan Everink.

Het programma is hieronder te bekijken, of direct via het YouTubekanaal van de VU.