AI - algoritmes aan de macht?

Artificiële Intelligentie: je komt het overal tegen en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Wat is het, wat kunnen we er de komende jaren van verwachten en wat gebeurt er bij VU en VUmc op dit gebied?

20-02-2020 | 16:31

Het zit in je telefoon. Het geeft je online tips voor een nieuwe jas of vakantie. Het helpt fraude bestrijden en kan bijdragen aan een betere gezondheid. Artificiële Intelligentie: je komt het overal tegen en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Maar wat is AI eigenlijk en wat kunnen we er de komende jaren van verwachten? Is er reden voor ongerustheid of kunnen we ons voordeel ermee doen? En wat gebeurt er bij VU en VUmc op dit gebied?

Guszti EibenARTIFICIËLE INTELLIGENTIE UITGELEGD - Guszti Eiben
Artificiële Intelligentie is in het dagelijks leven overal om ons heen, maar wat is het eigenlijk? Guszti Eiben is hoogleraar kunstmatige intelligentie aan de VU en leidt de onderzoeksgroep Computational Intelligence. Hij neemt ons mee in de wereld van AI. Welke types Artificiële Intelligentie zijn er, wat is een algoritme en hoe leert een machine? Zonder dat we het vaak doorhebben, voeden we systemen op dagelijkse basis met onze data. Is dat erg of juist handig? En hoe draagt de VU bij aan alle razendsnelle AI-ontwikkelingen en het onderzoek hiernaar?

Evert HaasdijkETHIEK IN DE BLACK BOX - Evert Haasdijk
Als machines voor ons gaan denken, hoe houden we dan grip op de beslissingen die ze nemen? Evert Haasdijk is al meer dan 25 jaar actief op het gebied van Artificiële Intelligentie, onder meer als onderzoeker en universitair docent aan de VU, consultant en ondernemer. Momenteel werkt hij als senior manager bij Deloitte. Hier houdt hij zich o.a. bezig met de ethische impact van AI en het project GlassBox, waarmee de werking van algoritmes en eventuele bias hierin zichtbaar gemaakt worden. Want wat als een algoritme dat een selectie uit sollicitanten moet maken opvallend veel mannen selecteert en de vrouwelijke kandidaten links laat liggen? Om de inzet en acceptatie van AI in onze dagelijkse wereld verder te brengen, wordt het uitleggen van de ‘black box’ steeds belangrijker.

Lucas FleurenAI AAN HET ZIEKENHUISBED - Lucas Fleuren
“Arts krijgt advies van algoritmen”, kopte NRC onlangs over nieuwe ontwikkelingen bij het Amsterdam UMC, locatie VUmc. Lucas Fleuren, promovendus en VUmc arts-assistent op de Intensive Care houdt zich hier dagelijks mee bezig. In De Vrije Wereld vertelt hij over de snelle ontwikkelingen op het gebied van Artificiële Intelligentie in de medische zorg, iets waar het VUmc in voorop loopt. Denk bijvoorbeeld aan het ‘Right Dose, Right Now’ project, waarin de computer een optimale antibioticadosering adviseert bij patiënten met bloedvergiftiging. Eind vorig jaar werd bekend dat de medische gegevens van IC-patiënten van het Amsterdam UMC beschikbaar worden gesteld voor onderzoek. Hoe gaat dit samen met het waarborgen van privacy? En verandert de rol van de arts bij toepassing van AI?

SomeoneKOSMISCHE AKOESTISCHE SONGS - Someone
Someone is een project van de Brits-Amsterdamse Tessa Rose Jackson. Haar creatieve energie vindt zijn weg naar buiten in vele vormen, van muziek tot beeldend werk. De verbintenis tussen kunst, muziek en technologie fascineert haar. Wat betekent artificiële intelligentie bijvoorbeeld voor een componist? Hoe verhoud je je als ‘echte’ muzikant tot een liedje dat gecomponeerd is door een computer? In De Vrije Wereld speelt Someone haar sfeervolle, kosmische liedjes in akoestische setting. Hierbij zal zij ook werk van haar nieuwste EP ‘Orbit’ ten gehore brengen.

DATUM, LOCATIE & TOEGANG
Donderdag 12 maart, 16.00-17.15 uur, met een gratis drankje aan de bar.
Deuren open om 15.45 uur. Let op: aanvang is stipt 16.00 uur.
Locatie: Botanische Tuin Zuidas (in de Wintertuin-kas): Van der Boechorststraat 8, Amsterdam.
Toegang: gratis
Reserveren: De Vrije Wereld van 12 maart is volgeboekt. Wil je op de reservelijst? Stuur dan een mail naar vereniging@vu.nl met vermelding 'reservelijst 12 maart' en met hoeveel personen je wilt komen.

SMAAKT NAAR MEER?
Ga naar de homepage van De Vrije Wereld voor andere data en programma's.