Arnon Grunberg onderzoekt blinde gehoorzaamheid

Donderdag 14 mei om 20.00 uur spreekt Vrije Schrijver Arnon Grunberg de Abraham Kuyper Lezing uit. Dit jaar gaat het programma, dat vanwege de Coronacrisis wordt uitgezonden via videostream, over blinde gehoorzaamheid.

17-04-2020 | 11:56

Het geweld waarmee de staat onze democratische samenleving beschermt, maakt ook slachtoffers: soldaten worden uitgezonden naar oorlogsgebieden, mensen worden in gesloten instellingen geplaatst. Wat vinden wij van deze moderne mensenoffers? Vrije Schrijver Arnon Grunberg ging met de filosofische klassieker Vrees en beven van Kierkegaard onder de arm op onderzoek uit en liet zich daarbij bijstaan door studenten.

Presentator is auteur en voormalig Vrije Schrijver Christine Otten. Na de Abraham Kuyper Lezing 'Blinde gehoorzaamheid’ door Arnon Grunberg reageren filosoof Victor Kal en hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde Jacqueline Bel op de lezing.

Christine Otten en Arnon Grunberg bespreken het studentenproject van de Vrije Schrijver. Studenten probeerden een preambule - een soort inleiding op de grondwet met daarin idealen, onderliggende filosofie en context - te formuleren.

Arnon Grunberg spreekt vervolgens met de jonge schrijfster en journaliste Charlotte Bouwman, die maandenlang op het Binnenhof actie voerde tegen de lange wachtlijsten binnen de GGZ, waar ook mensenoffers gebracht worden.

Bastiaan Everink vertelt over zijn leven als marinier en operazanger. We luisteren naar een opname van een aria uit de opera ‘Hercules’ over het leven van Bastiaan Everink.

Rector magnificus Vinod Subramaniam overhandigt het eerste exemplaar van het door Arnon Grunberg geschreven essay. Dit wordt gratis toegestuurd als digitaal bestand aan iedereen die zich heeft aangemeld en is te bestellen als boekje voor € 10. Alle studenten en medewerkers van de VU krijgen de digitale publicatie toegestuurd.

PROGRAMMA & AANMELDEN
Bij aanmelding ontvang je op 14 mei een link naar de videostream.
Het programma en aanmeldlink is te vinden op vuvereniging.nl/akl

OVER DE ABRAHAM KUYPER LEZING

Met de jaarlijkse Abraham Kuyper Lezing door de Vrije Schrijver eert de Vrije Universiteit Amsterdam haar eigenzinnige oprichter. De Abraham Kuyper Lezing wordt georganiseerd in samenwerking met VUvereniging, de Faculteit der Geesteswetenschappen en VU University Press.