Abraham Kuyperlezing ingeleid met Kuyperweek

Op 10 juni houdt Vrije Schrijver Maxim Februari de jaarlijkse Kuyperlezing. Rondom deze lezing worden er diverse evenementen georganiseerd onder de noemer Kuyperweek. De leden van de vereniging zijn van harte welkom de evenementen (digitaal) bij te wonen.

23-04-2021 | 12:53

Maxim Februari
Brave New Talkshows
In de Kuyperweek staan er vanaf 7 juni drie Brave New Talkshows op het programma met drie jubilerende faculteiten: Religie & Theologie, Geesteswetenschappen en Rechtsgeleerdheid. De onderwerpen zijn: Brave New Data/New Public Truth, Brave New Climate en Brave New Equality. De voertaal van de talkshows is Engels. Presentatie door Marcia Luyten.

Twee Kuyperwandelingen met podcast
Tijdens de Kuyperweek lanceert de VU een luistertour met twee historische wandelingen in Amsterdam. Deze tour in de vorm van een podcast wordt gemaakt door onderzoeker en journalist Nienke Zoetbrood. De wandelingen leiden ons langs de historie van de VU in de tweede wereldoorlog en de VU rond 1900.

Abraham Kuyperlezing
Maxim Februari spreekt op donderdag 10 juni zijn Abraham Kuyperlezing uit. Hij zal het onder andere over het begrip infocalyps gaan hebben. Het eerste exemplaar van zijn essay ‘Campusroman’ zal aan hem worden overhandigd. De leden van de vereniging ontvangen een exemplaar van het essay na de lezing.
In het programma rond de lezing worden ook de prijswinnaars van de studenten essaywedstrijd ‘Het belang van het ongelijk’ bekendgemaakt.

Déjà VU zomerfeest
De dag wordt afgesloten met een feest waarin de bekendmaking van de winnaar van de Kuyper Challenge. Tijdens een live show laat DJ Tom Trago zijn compositie Oproep tot Gebed horen. Hij gebruikt hierin samples van religieuze muziek en heeft deze speciaal voor het Kuyperjaar gecomponeerd. Tijdens de liveshow werkt Trago samen met beiaardier Henk Verhoef op het VU carillon. DJ collectief Uilenkatten sluit de avond dansbaar af.

empty