Ondernemen en de VU

De VU is sinds haar oprichting een ondernemende universiteit. De VU heeft veel ondernemers voortgebracht en zonder ondernemerschap was de VU Amsterdam er nooit gekomen.

17-12-2021 | 17:58

Frans van Drimmelen
De oprichters van de VU waren immers voor een deel ondernemers, zoals de Amsterdamse bierbrouwer Willem Hovy. De groene spaarbusjes van de VU bleken later een briljant concept. Over een ondernemende universiteit gesproken!  Ondernemerschap draait niet alleen maar om het investeren en verdienen van geld. Dat kan bijna elke echte ondernemer ons vertellen. De VU stimuleert een ondernemende houding van studenten en medewerkers om te werken aan een betere wereld. Risico’s durven nemen en creatief zijn, kansen zien en beetpakken, dat tekent de ondernemer. Daarbij hoort ook oog hebben voor rechtvaardigheid, medemenselijkheid en verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de wereld. De VU creëert de ondernemers van nu en de toekomst: klimaatneutraal, circulair, inclusief, met een eerlijke prijs. Daarvoor is innovatie en doorzettingsvermogen nodig en verbeeldingskracht

Voor echte impact van ondernemende mensen kan je dus ook bij de VUvereniging terecht. Om die reden steunt de VUvereniging de VU Student Startup Competition van VU-ondernemend.nl. VU studenten die meedoen dingen daar naar de prijs voor beste social entrepreneurship startup en beste duurzame startup.

Dit is slechts één voorbeeld van wat de VUvereniging met haar kapitaal doet, werkend aan een betere wereld en ondersteunend aan de VU-gemeenschap.

De VUvereniging neemt dezer dagen afscheid van haar penningmeester Duco Stadig. Duco is vele jaren penningmeester geweest en wat hij nalaat betekent veel voor de VUvereniging. De kluwen aan fondsen is ontward, en er is een heldere begroting en subsidielijn. Duco heeft een groot VU-hart en heeft veel tijd besteed aan tal van zaken. Duco, we gaan je missen!  En natuurlijk verwelkomen we de nieuwe penningmeester en vice-voorzitter Antoinette Ingwersen. Veel succes en we zien uit naar de samenwerking!