Opening Academisch Jaar

We starten het nieuwe collegejaar met de Opening Academisch Jaar. Het thema is dit jaar geluk en veerkracht van jongeren, speciaal van studenten. Wat doet de coronacrisis met hun welzijn? Wat hebben zij nu nodig? VU-alumna Jacobine Geel gaat hierover in gesprek met vier toonaangevende VU-hoogleraren: Heleen Riper, Arne Popma, Hein Daanen en ‘geluksprofessor’ Meike Bartels.

16-08-2021 | 14:27

Ook roepen we oudere generaties én onszelf als universiteit op te investeren in jongeren. Zij zijn niet alleen de toekomst, we kunnen ook zoveel van ze leren, zegt Mirjam van Praag in haar keynote. Kijk maar eens naar onze eigen betrokken talenten. Wat dacht je van de studenten van VU@ease die medestudenten een luisterend oor bieden? De winnaars van de Kuyper Award met hun app die verslavingsgevoeligheid meet? De leiders van New Urban Collective die jongeren ‘empoweren’ of VU-dreamteam ProFit, dat zich inzet voor een fitte campus.

Laat je op 6 september van 15.30 tot 16.45 uur verrassen door onze inspirerende studenten en gasten. Zij laten je zien hoe je na een lang crisisjaar weer veerkrachtig opstaat. En geniet van een column en spoken word van Vrije Schrijver Babs Gons, onder muzikale begeleiding van Shishani Vranckx.  Vanwege de coronamaatregelen kunnen we je helaas niet op de VU campus ontvangen. Maar je bent van harte welkom om de feestelijke opening van het academische jaar online bij te wonen!

AANMELDEN
Wil je er graag bij zijn via livestream? Je kunt je hieronder aanmelden voor de Opening Academisch Jaar 2021-2022. Had je je eerder al aangemeld voor Aula of livestream? Dan hoef je dat niet nog eens te doen. Je ontvangt 6 september een link naar de livestream.

Ik meld me aan

Gasten

Een betere presentator konden we op dit thema niet hebben: Jacobine Geel, televisiepresentator, bestuursvoorzitter van GGZ Nederland (tot 31 augustus 2021) en per 1 september 2021 de voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens. Jacobine studeerde Theologie aan de VU, waarna ze aan de slag ging bij de IKON en later NCRV. Haar televisiewerk combineert ze met bestuurlijke en maatschappelijke functies. Zo was ze onder andere voorzitter van het Burgerforum Kiesstelsel en is ze naast haar functie bij GGZ Nederland voorzitter van de Nederlandse tak van Oikocredit, dat microkredieten verstrekt aan kleine ondernemers in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.

Foto: VU Magazine

Meike Bartels, hoogleraar Genetics and Wellbeing aan de VU, kan ons alles vertellen over geluk. Zit geluk in de genen of wordt geluksgevoel bepaald door je omgeving? Al Meikes onderzoek wordt ingegeven door de vraag waarom mensen zijn zoals ze zijn. Ze kijkt daarom ook niet (alleen) naar waarom mensen problemen krijgen, maar ook naar waarom ze die juist niet hebben. Veel van haar onderzoek doet de ‘geluksprofessor’ onder tweelingen. De kennis die ze opdoet kan worden gebruikt voor de preventie van psychische problemen. Meike is onder meer voorzitter van de Behaviour Genetics Association en programmaleider van het Personalised Medicine Program van het onderzoeksinstituut Amsterdam Public Health.
Heleen Riper, VU-hoogleraar eMental-Health / Clinical Psychology, is in binnen- en buitenland een bekende naam. Ze doet onderzoek naar de ontwikkeling, kosten-baten en implementatie van nieuwe innovatieve media-interventies, gericht op mentale stoornissen als depressie, angst en probleemdrinken. Heleen is eredoctor aan het Telepsychiatric Center and Institute of Clinical Research aan de Universiteit van Zuid-Denemarken en senior onderzoeker bij GGZinGeest. Ook is ze bestuurslid van het International Society for Research on Internet Interventions en werkte ze bij het Trimbos Instituut en verschillende andere universiteiten.

Arne Popma is een expert als het gaat over jongeren. Als hoofd van de afdeling voor kinder- en jeugdpsychiatrie van het Amsterdam UMC, locatie VUmc, leidt hij het wetenschappelijk (neurobiologisch) onderzoek naar de ontwikkeling van antisociaal en agressief gedrag bij kinderen en jeugdigen, van wie een deel in aanraking is gekomen met justitie. En dit niet alleen: Arne is ook hoogleraar Forensische Psychiatrie aan de Universiteit Leiden, kinder- en jeugdspychiater bij Bascule in Amsterdam en mede-oprichter van de academische werkplaats Nieuwe Kans.

Foto: Jeroen Dietz

Welk effect hebben warmte, kou, droogte en vocht op het menselijk lichaam? Hein Daanen, hoogleraar Thermofysiologie aan de VU, onderzoekt dit in zijn speciale kamer, waar hij allerlei klimaten kan nabootsen. Zo weet Hein of een ijskoude douche ons echt beter doet laten voelen en wat het effect is van het eten van pepers op warme dagen. Hein doet onder andere onderzoek naar thermale fysiologie, antropometrie, kledingwetenschap en ergonomie.
Mirjam van Praag geeft de keynoteZe is voorzitter van het College van Bestuur van de VU en daarmee medeverantwoordelijk voor het dagelijkse bestuur van de universiteit. In haar wetenschappelijk onderzoek richt Mirjam zich op de economische rol en betekenis van ondernemerschap. Een van haar verdiensten is de oprichting van het Amsterdam Centre for Entrepreneurship, dat ondersteuning bied aan ‘startups’ en ‘scale-ups’.

Babs Gons: schrijver, performer, host, docent en ‘spoken word’-artiest. Én de nieuwe Vrije Schrijver van de VU, waar we enorm trots op zijn. Haar werk zet je aan het denken over protest, discriminatie, intieme relaties en culturele stilte. Je kunt haar horen op tal van festivals, in literaire programma’s, musea, debatcentra, op de radio en op televisie. Babs was onder meer de artistiek leider van de Poetry Circle Nowhere en won in 2018 de Black Achievement Award voor Kunst en Cultuur.

Foto: Angela Tellier

De muziek van Shishani Vranckx doorkruist genres en culturen. Ze betovert je met haar prachtige stem en teksten. In haar werk komt haar multiculturele afkomst samen: opgegroeid in Nederland, met Namibische en Belgische wortels. Shishani speelde op veel internationale festivals. Van Glastonbury Festival in Engeland tot Lake of Stars in Malawi. Ook leidde ze in samenwerking met UNESCO en de Museums Association of Namibia een project voor het behoud van cultureel erfgoed in Namibië, door oude en nieuwe muziek op te nemen met San-gemeenschappen.

Foto: Samaa Roseboom