Vinod Subramaniam gaat van de Vrije Universiteit naar de Universiteit Twente

Rector Magnificus Vinod Subramaniam is benoemd als voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Twente per 1 september 2021. Met deze stap keert hij terug naar de universiteit waar hij eerder jarenlang als hoogleraar en wetenschappelijk directeur aan verbonden was.

08-07-2021 | 14:44

Subramaniam vertelt dat hij het als een voorrecht heeft gezien om een inspirerende gemeenschap van studenten en collega’s aan de VU te hebben kunnen dienen. “We hebben samen een interessante weg afgelegd en ik ben trots op wat we als academische gemeenschap samen hebben bereikt.

Mijn samenwerking met de VUvereniging was innig en boeiend. Ik keek uit naar de Subsidiecommissievergaderingen en alle nieuwe ideeën die er lagen – helaas veel meer goede ideeën dan wij konden subsidiëren. Wat een rijke en diverse gemeenschap hebben wij op de VU – daar ben ik echt trots op. Ik wens de vereniging een centrale plek bij alle VU alumni toe; het is een mooie manier om verbonden te blijven met de VU. Als aanstaand alumnus ben ik zelf lid geworden op 29 mei.”

Bestuursvoorzitter Mirjam van Praag: “Vinod heeft enorm veel betekend voor de VU. We gaan hem vreselijk missen, maar gelukkig staan we er sterk voor, mede door zijn inzet. Bovendien zullen we intensief contact houden, mede doordat VU en UT nauw samenwerken. We wensen hem heel veel geluk.”

Zes jaar lang heeft Subramaniam het rectoraat aan de VU van een geheel eigen stijl voorzien. Niet bang om grote beslissingen te nemen, maar altijd benaderbaar en geïnteresseerd in de mening van anderen. Hij had een hekel aan bureaucratie. Dat, tezamen met zijn laagdrempeligheid maakte hem een menselijke bestuurder.