Abraham Kuyper Lezing 2016

Donderdag 14 april, 20.00 – 21.30 uur, Westerkerk Amsterdam

Hoe het licht binnenvalt. De taal van literatuur.

Een roep om ‘wat nieuws’ is zo oud als de romankunst zelf. Het Latijnse woord ‘novella’, dat zoveel betekent als ‘nieuwe dingen of ‘nieuwe verhalen’ vond in de zestiende eeuw zijn weg naar het Italiaans, en zo naar de rest van Europa, waar het bleef hangen bij de Engelsen, die hun romans nog altijd ‘novels’ noemen.

Juist in een laat-kapitalistisch tijdperk van privatisering en zogenaamde realpolitik, waar een steeds groter dédain lijkt te zijn voor alles wat riekt naar ingewikkelde taal en genuanceerd denken, kunnen complexe romans inzicht en tegenwicht bieden. Ze worden meestal niet in opdracht van wie dan ook geschreven en er zijn geen astronomische productiebedragen mee gemoeid. Dat maakt de roman tot een haast duizelingwekkend vrije plek, waar zonder schroom kan worden geëxperimenteerd en afgetast.

Niña Weijers: ‘Laat de roman hybride zijn, onevenwichtig, grillig, dwars, hinkend op twee of tweehonderd gedachten. Laat de roman zijn zoals het essay: twijfelend en zoekend, en te allen tijde weerstand biedend aan het grote gelijk.’

Programma

Niña Weijers (Nijmegen, 1987) studeerde literatuurwetenschap in Amsterdam en Dublin. Ze schreef korte verhalen en essays voor diverse tijdschriften en in 2010 won zij de schrijfwedstrijd Write Now!. Ze schrijft voor De Groene Amsterdammer, is redacteur bij De Gids en maakt samen met Simone van Saarloos de talkshow Weijers & Van Saarloos. In mei 2014 verscheen haar debuutroman De consequenties bij uitgeverij Atlas Contact. Het won de Anton Wachterprijs 2014, de publieksprijs van de Gouden Boekenuil 2015 en de Opzij Literatuurprijs 2015. Het haalde bovendien de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2015. In het collegejaar 2015-2016 is zij Vrije Schrijver aan de VU.

Maxim Februari is schrijver en columnist. Hij publiceerde romans en columnbundels en schrijft wekelijks een column op de opiniepagina van NRC Handelsblad. Voor zijn literaire werk ontving hij meerdere literaire prijzen.

Bert Jan Lietaert Peerbolte is hoogleraar Nieuwe Testament aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

The Scroll Ensemble was finalist in de York Early Music International Competition (2015) en verkozen tot veelbelovend jong ensemble door International Young Artist’s Presentation in Antwerpen (2014). Ze speelden in Festival Classique improvisaties rond J. S. Bach Met Guus Janssen brachten ze Purcell dichter bij jazz muziek, maar ze speelden ook voor Stichting Muziek in Huis in verzorgingstehuizen met en voor bewoners. Daarnaast hebben ze opgetreden voor koningin Beatrix, zijn ze te horen én te zien in de bioscoopfilm “Michiel de Ruyter” (2015) en gaven ze les aan verschillende conservatoria, o.a. Den Haag, Mexico City, Warszawa en Bydgoszcz.

Essaybundel

Ter gelegenheid van deze bijeenkomst is de essaybundel Hoe het licht binnenvalt in beperkte oplage verschenen en uitgedeeld aan alle aanwezigen van de Abraham Kuyper Lezing.

Achtergrond

Met de jaarlijkse Abraham Kuyper Lezing door de Vrije Schrijver eert de Vrije Universiteit Amsterdam haar eigenzinnige stichter. De lezing wordt georganiseerd in samenwerking met VUvereniging, Faculteit der Geesteswetenschappen, VU Uitgeverij en dagblad Trouw.