IOVIS Centre for Peace and Conflict en VUvereniging nodigen je uit voor vier Oorlog & Vrede lezingen op donderdagmiddagen in maart, april, mei en juni 2018. VU-wetenschappers delen hun kennis en inzichten over verschillende dimensies van vrede en oorlog. Samen verkennen we de politieke besluiten om militaire missies in te zetten, zoals in Afghanistan, Bosnië, Irak, Libië en Mali, en leren we praktische vaardigheden voor conflictbemiddeling. We onderzoeken de psychologische impact van oorlogsgeweld en ontrafelen de morele gronden voor oorlogsvoering.

Onderdeel nieuwe minor
De vier lezingen zijn een aanloop naar het nieuwe interdisciplinaire VU-minorprogramma Peace and Conflict Studies, dat in september 2018 start. De minor bestaat uit vijf cursussen die zowel gezamenlijk als apart kunnen worden gevolgd, en biedt studenten en professionals inzicht in de concepten, oorzaken en consequenties van oorlog en vrede. Het programma maakt daarbij gebruik van een brede set disciplines waaronder politicologie, internationaal recht, criminologie, theologie, filosofie, psychologie, antropologie, sociologie en geschiedenis.

Vier lezingen

15 MAART
De democratische politiek van militaire interventies
Wolfgang Wagner
, hoogleraar Internationale Veiligheid (VU)

5 APRIL
De psychologie van onderhandeling en conflict management (workshop)
Bianca Beersma, hoogleraar Instituties en Identiteit (VU)

17 MEI
Nieuwe oorlogen, ‘terrorisme’, en vredesopbouw in de 21ste eeuw: De theorie van de Rechtvaardige Oorlog herzien of verwerpen?
Fernando Enns, hoogleraar Theologie en Ethiek (VU) en directeur van de Amsterdam Centre for Religion and Peace & Justice Studies.

7 JUNI
Psychosociale consequenties van oorlogs-gerelateerd trauma
Marit Sijbrandij, universitair hoofddocent Klinische Psychologie (VU) en coördinator van het Horizon 2020 STRENGTHS project voor het opschalen van psychologische interventies met Syrische vluchtelingen.

Toegang & Aanmelden
Toegang tot de lezingen is gratis.
Zodra de lezing in de agenda van onze website staat kun je je aanmelden.

Houd ook Facebook, LinkedIn of Twitter in de gaten voor extra aankondigingen.