Black Heritage Night met Martin Luther King lezing

Amsterdam was eeuwenlang het centrum van de handel in tot slaaf gemaakten. Dit slavernijverleden is te weinig bekend. Deze zomer maakte de burgemeester officieel excuses voor deze rol. Donderdag 28 oktober staan we tijdens de Black Heritage Night op de Vrije Universiteit Amsterdam stil bij deze duistere bladzijden uit het verleden, maar vieren we ook zwart erfgoed in de Martin Luther King Lezing van Jennifer Tosch, de expositie ‘Constructing Space’ en de vertoning van de documentaire ‘King: A filmed record...Montgomery to Memphis’.

19:00 - 20:00 uur | VOOR DE MARTIN LUTHER KING LEZING

• De genomineerden voor de Martin Luther King Spoken Word wedstrijd brengen hun teksten ten gehore. De jury, onder leiding van de VU Vrije Schrijver Babs Gons, maakt later op de avond de winnaar bekend.
  • In de expositie ‘Constructing Space’ bevragen studenten de koloniale banden van de erfgoedcollecties en trekken dit naar het heden. De expositie is een samenwerking tussen dichter, kunstenaar en activist Quinsy Gario, cultureel adviseur op het gebied van erfgoed en inclusiviteit Gyonne Goedhoop, de VU erfgoedcollecties én VU Diversity Office.
  • Kunstenaarscollectief Circus Andersom presenteert hun onderzoek naar diversiteit, angst en verlangen binnen de VU.

20:00 uur | MARTIN LUTHER KING LEZING
Het Nederlandse geschiedenisonderwijs is gericht op Nederland en Europa. Maar het perspectief van tot slaaf gemaakten ontbreekt. Jennifer Tosch spreekt over dit verzwegen perspectief in onze geschiedenis. Ze wil mensen een bredere blik geven.
Jennifer Tosch is oprichter van Black Heritage Tours in Amsterdam, New York en Brussel. Zij is medeoprichter van de Sites of Memory Foundation en lid van het Mapping Slavery Project Nederland.
We praten door over de Martin Luther King Lezing met Mitchell Esajas en Jessica de Abreu onder leiding van journalist Nicole Terborg

20:40 - 24:00 | NA DE MARTIN LUTHER KING LEZING
Voor het eerst zal in Nederland de drie uur durende documentaire ‘King: A filmed record... Montgomery to Memphis’ (1970) te zien zijn. John Leerdam, directeur van de Black Achievement Month, is gefascineerd door deze documentaire over het leven van Martin Luther King en geeft een inleiding op de film. In de nieuwe filmzaal van Rialto VU zijn de omstandigheden ideaal voor een heerlijk lange filmavond.
Filmkaarten zijn te koop bij RIALTO.

AANMELDEN
Wil je er graag bij zijn? Je kunt je hieronder aanmelden voor Black Heritage Night

Ik meld me aan

MEER INFO

Een veelzijdig programma van de Vrije Universiteit Amsterdam in samenwerking met Black Achievement Month, Stichting Martin Luther King Lezing, Justice & PeaceNew Urban Collective, Rialto VU en VUvereniging.

(Foto: UPI/From the film poster: King: A filmed record. Montgomery to Memphis)

Het gedachtengoed van Martin Luther King jr.

Martin Luther King is meerdere malen in Nederland geweest. Op 21 oktober 1965 kwam hij naar de Vrije Universiteit om een eredoctoraat in de sociale wetenschappen in ontvangst te nemen.
Drie jaar later werd hij in Memphis, Tennessee vermoord, midden in zijn geweldloze strijd voor rechtvaardigheid en gelijkberechtiging. Nog steeds spreekt zijn gedachtegoed tot onze verbeelding en is hij een bron van inspiratie voor iedereen die bij wil dragen aan een meer rechtvaardige wereld.