Martin Luther King lezing

muurschildering van Martin Luther King

Gamechangers

Jongeren roeren zich overal in de wereld. Met grote acties en kleinschalige initiatieven overtuigen zij burgers en politiek haast te maken met het oplossen van de grote vraagstukken van deze tijd: kansengelijkheid, migratie, afval en klimaatverandering. Deze jonge gamechangers doorbreken met hun vechtlust en creativiteit de overheersende besluiteloosheid.

Martin Luther King was een gamechanger. Zijn geweldloze strijd tegen rassenongelijkheid en racisme veranderde de wereld en gaf miljoenen mensen moed zelf de strijd aan te gaan tegen onrecht.

De Martin Luther King Lezing 2019 staat geheel in het teken van activiteiten van jonge gamechangers. Van huiswerkbegeleiding tot hulp aan vluchtelingen en van afvalbestrijding tot klimaatacties. Hoofdspreker is Samira Rafaela, jongste Europarlementariër ooit. Als dochter van ouders met een migrantenachtergrond weet zij dat gelijke kansen niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn. Na haar lezing schuift Rafaela aan bij de talkshowtafel onder leiding van Shay Kreuger. Daar vertellen verschillende jonge gamechangers over hun idealen en acties.

Het programma

Vanaf 19.00 uur:
Ontvangst met optredens van de vijf genomineerden voor de Martin Luther King Spoken Word wedstrijd.

Om 19.30 uur:
Programma gaat van start met een welkomstwoord van Kathleen Ferrier en Karen van Oudenhoven waarna de lezing van Samira Rafaela volgt.

Vervolgens nemen verschillende jonge gamechangers plaats aan de talkshowtafel onder leiding van Shay Kreuger. Zij vertellen over hun idealen en acties aan de hand van foto’s en beeldfragmenten. Tussen de gesprekken door is er een Spoken word bijdrage van Babs Gons, winnares van de Black Achievement Award 2018.

Na de talkshow volgt de uitreiking van de Martin Luther King Spoken Word wedstrijd award.

Rond 21.15 uur:
De avond wordt afgesloten met een borrel.

Zowel ontvangst als borrel zijn inclusief; hapjes zijn vegetarisch en drankjes alcoholvrij.

Het gedachtengoed van Martin Luther King jr.

Martin Luther King is meerdere malen in Nederland geweest. Op 21 oktober 1965 kwam hij naar de Vrije Universiteit om een eredoctoraat in de sociale wetenschappen in ontvangst te nemen.
Drie jaar later werd hij in Memphis, Tennessee vermoord, midden in zijn geweldloze strijd voor rechtvaardigheid en gelijkberechtiging. Nog steeds spreekt zijn gedachtegoed tot onze verbeelding en is hij een bron van inspiratie voor iedereen die bij wil dragen aan een meer rechtvaardige wereld.

Toegang en aanmelden

Donderdag 28 november 2019
19:30 - 21:15 uur
Vrije Universiteit, hoofdgebouw, Auditorium, De Boelelaan 1105, Amsterdam

Toegang gratis, aanmelden verplicht

Martin Luther King Jr. Lezing is een samenwerking van Vrije Universiteit AmsterdamStichting Martin Luther King LezingVUvereniging en Justice and Peace.