Annelies Verbeke

Vanaf 1 juni 2018 was Annelies Verbeke voor een jaar de Vrije Schrijver aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij heeft met colleges, columns, lezingen en verhalen haar persoonlijke jaar samengesteld.

Annelies Verbeke  debuteerde in 2003 met haar roman Slaap! waarmee ze de Vlaamse debuutprijs, het Gouden Ezelsoor en de Vrouw en Kultuur Debuutprijs won. In het Nederlandse taalgebied werd het boek meer dan 75000 keer verkocht en het verscheen in tweeëntwintig landen. Haar tweede roman Reus verscheen in 2006. De verhalenbundel Groener gras kwam een jaar later uit. Haar roman Vissen redden verscheen in oktober 2009. Van 2006 tot 2012 verscheen tweewekelijks een column van Verbeke op de achterpagina van NRC Handelsblad.

Haar roman Dertig dagen, die begin 2015 verscheen, werd zeer lovend onthaald door pers en publiek. Verbeke won er de lezersprijs van NRC Handelsblad mee, net als de Opzij Literatuurprijs en de F. Bordewijkprijs.
Haar liefde voor het korte verhaal maakte Verbeke tot een voorvechtster van het genre in de Nederlandstalige wereld. Na verschillende artikelen over het onderwerp, verscheen in 2012 de bloemlezing Naar de stad. In datzelfde jaar verscheen haar eigen verhalenbundel Veronderstellingen. Haar derde verhalenbundel Halleluja, met begin en einde als bindend thema, verscheen in januari 2017.

Traditie Vrije Schrijver

Als Vrije Schrijver was Verbeke de opvolger van Bas Heijne (2017) Ernest van der Kwast (2016), Niña Weijers (2015), Joost de Vries (2014), P.F. Thomése (2013), Kristien Hemmerechts (2012), Ronald Giphart (2011), Renate Dorrestein (2010), Christine Otten (2009), Marcel Möring (2008) en Abdelkader Benali (2007). Haar aanstelling duurt een jaar.

De aanstelling van de Vrije Schrijver aan de VU wordt mede mogelijk gemaakt door VUvereniging en de Faculteit der Geesteswetenschappen, waar zij ook colleges geeft.

foto Annelies Verbeke: © Alex Salinas