Vrijheidsmaaltijd

De samenleving en universiteit internationaliseren. Welke gevolgen heeft deze ontwikkeling? Eigen tradities ontmoeten tradities van elders en deze ontmoetingen zetten de naoorlogse vrijheid soms onder druk.
Na de Tweede Wereldoorlog is onze democratie zo ingericht dat een dictatuur moeilijk aan de macht komt. Minderheden worden door de grondwet en vele instituties beschermd. Gelukkig is dit voor ons vanzelfsprekend; we weten niet beter. Maar hoe klinken de verhalen van mensen die het lang geleden anders hebben meegemaakt, of nog steeds meemaken?

Wat is de Vrijheidsmaaltijd?
De Vrijheidsmaaltijd is een initiatief van het Comité 4 en 5 mei in Amsterdam. Bevrijdingsdag is de dag dat we onze vrijheid vieren en stilstaan bij hoe we die georganiseerd hebben. De Vrijheidsmaaltijd begint met een toast, brengt mensen samen en vertelt een verhaal. De VU doet sinds een aantal jaren mee aan dit initiatief.

• 2017
    Hoe kunnen we een goed debat voeren; meer bevredigend en minder polariserend?
    Verslag en foto's

• 2016
    'Vrijheid en Vluchtelingen' was het thema van de VU Vrijheidsmaaltijd op 5 mei 2016 in de Waalse Kerk.
    Lees hier de terugblik >