Waarheid en wijsheid

Lezingenserie in Kortenhoef

Wat is waarheid? Bestaat ‘de’ waarheid? Heeft niet elke culturele en religieuze groep zijn eigen waarheden en wijsheden? En hoe maken we onderscheid tussen waarheid en nepnieuws of alternative facts, misleidende informatie waarmee de publieke opinie beïnvloed wordt?
In deze serie lezingen gaan we in op waarheden en wijsheden gezien vanuit diverse vakgebieden als economie, theologie, journalistiek, literatuur, milieu en filosofie.

De inspiratie voor het thema van deze lezingenserie komt enerzijds van de bundel ‘Tussen waarheid en wijsheid’ van van Manuela Kalsky en André van der Braak waarin de gespannen verhouding tussen de waarheidsclaims van verschillende religies in een multiculturele en multireligieuze wereld worden geduid. Lees hier een recensie.
Anderzijds is de opkomst van nepnieuws een actuele aanleiding. Tijdens de presidentiële verkiezingen, en ook daarna, betichtte Donald Trump de media veelvuldig van de verspreiding van nepnieuws en leugens. In Rusland blijkt de groep Trollen van Poetin, een paar honderd Russen, elke ochtend nepnieuws te schrijven en verspreiden om chaos en wantrouwen te veroorzaken in de Westerse media. Bekijk hier een reportage van Brandpunt.

Sprekers
Sprekers in deze serie zijn onder andere Roelf Haan over actuele economie en Calvijn (15 oktober) en Bettine Siertsema over waarheid in literatuur en poëzie (19 november).

Datum: vanaf 17 september elke derde zondagmorgen van de maand
Tijd: van 11:00 - 12:15 uur
Locatie: Oude Kerkje, Kortenhoefse Dijk 168, Kortenhoef.
Toegang: € 10,- aan de zaal te voldoen , leden VUvereniging vrij

Aanmelden niet nodig

Deze lezingenserie wordt georganiseerd in samenhang met de Nesciolezingen van OSG Kortenhoef