18 december 2015 Tumult bij de Uitgang met Bert Keizer

TerugblikB.KeizerOp woensdagavond 16 december organiseerde VUvereniging in samenwerking met het Gemini Ziekenhuis in Den Helder voor de vierde maal een lezing over een medisch-ethisch onderwerp. Deze keer trad als spreker op verpleeghuisarts en filosoof Bert Keizer met als onderwerp onze uiteindelijke bestemming: de dood. Dit naar aanleiding van zijn boek Tumult bij de Uitgang

Arts en filosoof is tot 1850 (de tijd van Kant) een veel voorkomende combinatie. Tot 1850 berust de ontwikkeling van de geneeskunde vooral op speculaties en is er weinig plaats voor het experiment, maar dan ontstaat de wetenschappelijke geneeskunde en gaan filosofie en geneeskunde uit elkaar.

TerugblikBKeizer3Opkomst groot
De zaal was met honderd belangstellenden, waaronder twintig leden van de VUvereniging, goed gevuld. Welkom en inleiding werd gehouden door Wiebe Meijer, voorzitter VUvereniging Noord Holland Noord en oud internist Gemini Ziekenhuis. Bert Keizer, zelf 68 jaren oud en sinds enkele weken met pensioen, gaf een lezing met ernst en toch ook humor over dit beladen onderwerp.

Na een korte pauze kregen de toehoorders gelegenheid tot het stellen van vragen . Vragen waarop de spreker op de hem bekende wijze, ook weer met duidelijke stellingname, maar daarnaast relativering, antwoord op gaf. Uiteraard gaf dit weer aanleiding tot een levendige discussie, waaraan de voorzitter om tien uur een einde moest maken.

Over Bert Keizer
Bert Keizer verwierf landelijke bekendheid met de bestseller Het refrein is Hein - Leven en sterven in een verpleeghuis. Hij schreef daarnaast boeken als Waar blijft de ziel , Onverklaarbaar Bewoond en Tumult bij de uitgang. Keizer is ook columnist van Trouw en van Medisch Contact.