"We zouden wat meer liefde voor anderen aan de dag moeten leggen"

Een sprankelende avond met Ernest van der Kwast

Met verhalen, interviews en muziek bracht Vrije Schrijver Ernest van der Kwast op 30 november een sprankelende avond in de Bredase boekhandel van Kemenade & Hollaers. Zijn nieuwste boek Het wonder dat niet omvalt, een verzameling parels van liefdevolle portretten, stond centraal.

Ernest van der Kwast las een stuk of zes van die portretten voor. Ze bleken het publiek te pakken: het verhaal, de woorden deden hun werk. Twee geportretteerden waren aanwezig en werden geïnterviewd.
Paulo Nunes, de oppasser van een openbare speeltuin in het centrum van de stad, oud-breakdancekampioen ondanks het verschil van een kwartmeter tussen het linker- en het rechterbeen. Hij maakte vooral indruk door zijn bevlogenheid voor ‘zijn’ kinderen, veelal buurtkinderen van niet-Nederlandse afkomst. Doorgaans zonder vader opgroeiend en voor wie de ouders zich niet verantwoordelijk voelen zolang ze niet thuis zijn. ‘Geef de kinderen vooral de kans om veilig en vrij te spelen!’ hield hij het publiek voor.
De tweede geïnterviewde was Ako Taher, een Iraanse concertpianist die jarenlang als vluchteling in ons land niet de gelegenheid kreeg om te spelen, maar die in een kringloopwinkel een oude piano zag staan waarachter hij plaatsnam. Hij werd ontdekt en speelt nu regelmatig concerten in grote concertzalen. Zo speelde hij in Carré voor ons koningspaar. In Breda speelde hij één van de Consolations van Liszt op de aanwezige piano. Het was mooi.

Van der Kwast heeft liefde voor mensen, mensen die of bijzonder zijn of die door de schrijver bijzonder worden gemaakt. Een bezoeker zei na afloop: ‘Zijn missie lijkt wel om de goede en minder goede kanten van onze samenleving te accentueren en juist de extremen voor het voetlicht te brengen – en dat op die licht ironische toon van hem.’ Tekenend was zijn bijna-slotzin: ‘We zouden wat meer liefde voor anderen aan de dag moeten leggen, in plaats van alleen maar netjes onze belastingen te betalen’. Na afloop werd er vlijtig gesigneerd – ook een Vrije Schrijver moet zijn huiswerk doen.

Ernest van der Kwast
Van der Kwast, die een kleurrijk leven heeft geleid en in vele landen korter of langer heeft gewoond, publiceerde in 2005 op 24-jarige leeftijd zijn eerste boek. Hij brak echt door met het het hilarische Mama Tandoori uit 2010, half verzonnen en deels ook min of meer ware verhalen over zijn Indiase moeder. Na een paar andere boeken werd De ijsmakers, over de Italiaanse ijscofamilie Talamini goed ontvangen en ook in diverse talen vertaald. Een paar maanden terug verscheen Het wonder dat niet omvalt, korte verhalen over Rotterdammers die de schrijver heeft leren kennen en die hij zo bijzonder vond dat hij hun een ode wilde brengen.

Ernest van der Kwast is in het collegejaar 2016-2017 Vrije Schrijver op de VU. De aanstelling van de Vrije Schrijver wordt mede mogelijk gemaakt door steun van VUvereniging.

Verslag: Willem Konijnenbelt, VUvereniging Brabant
Foto: Peter Valckx