Vrijheidsmaaltijd

Terugblik: Vrijheidsmaaltijd 2016

In een sfeervolle Waalse Kerk heette Marjolein Jansen, vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Vrije Universiteit Amsterdam, tachtig gasten welkom. Ze legt uit dat we hier vanavond aan tafel zitten voor een nuchtere blik op een oververhit debat: ‘vrijheid en vluchtelingen’. Onze vrijheid maakt het mogelijk door alle culturele grenzen heen te zoeken naar tolerantie.

Vrijheidsmaaltijd 2016

De eerste spreker, na een mooi uitgeserveerd voorgerecht, is Govert Buijs, hoogleraar Politieke Filosofie. Hij neemt het op voor fanatici. Zonder hen verandert een samenleving wellicht nooit. Verkeerd fanatisme kan alleen bestreden worden met ‘goed fanatisme’. Na het hoofdgerecht gaat Annette Schautt, directeur Bureau Shout!, in gesprek met twee (oud) vluchteling-studenten, die beiden met steun van het UAF hun studie mochten starten aan de VU en de UvA. Geneeskunde-student Mohamed Baghdadi verwoordt vrijheid als zonder angst je mening kunnen delen op Facebook. Gor Khatchikyan is inmiddels werkzaam als arts en legt uit dat mensen vaak denken dat zekerheid het gevolg is van goede omstandigheden. Maar het tegendeel is waar, zekerheid is een gevoel dat van binnenuit komt. Job Cohen, voorzitter van het Amsterdams 4 en 5 mei comité, is intussen aangeschoven aan tafel. Hij erkent het verhaal van de vluchteling-studenten, die ergens heen moeten kunnen waar ze hun talent kunnen ontplooien zonder gevaar te lopen.

Nog voor het nagerecht spreekt Mirjam van Veen, hoogleraar Kerkgeschiedenis, een column uit over de typische Nederlandse opvatting van tolerantie, ontstaan in de zestiende eeuw. Ook als je kijkt naar de huidige discussie in de samenleving, valt te betwijfelen of de Nederlandse tolerantie wel zo tolerant is. De avond besluit met een gesprek met twee ‘fanatici’. VU-student Mohammed Badran is initiatiefnemer van de organisatie Syrian volunteers in the Netherlands en wil samenwerken met VU-onderzoekers. Henk Dijkstra is algemeen directeur van Leger des Heils Amsterdam met hart voor de goede zaak. Volgens hem is Amsterdam een geweldige stad voor de vluchtelingen.

Marjolein Jansen sluit de avond af met de laatste strofe van het gedicht dat Rodaan Al Galidi speciaal schreef voor de Vrijheidsmaaltijden in Amsterdam: “Vrijheid, de oorlog waaruit je voortkwam was een wereldoorlog, een oorlog van ons allen. Nu is het tijd dat ook vrede dat is.”

Deze Vrijheidsmaaltijd werd georganiseerd door Vrije Universiteit Amsterdam, VUvereniging, De Waalse Kerk, Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF en de Universitaire Studentenraad.

Foto's: Yvonne Compier