Heldere, liefdevolle analyses door Ernest van der Kwast

Genieten, dat was het voor de plusminus 70 bezoekers van het programma met Ernest van der Kwast op 19 maart in Kortenhoef. Ernest is gedurende het collegejaar 2016-2017 Vrije Schrijver aan de VU. Hij las voor uit zijn nieuwe boek Het wonder dat niet omvalt, liet een video zien van de Rotterdammers die hij in zijn boek portretteert en interviewde twee van hen: Ako Taher en Marcel Slockers.
  Van der Kwast met Ako Taher
Ernest van der Kwast begon de ochtend met het voorlezen van het verhaal De pianist van Piekfijn. In het interview dat volgde vertelde deze pianist Ako Taher dat hij student was aan het conservatorium in Bagdad tot hij in 1999 naar Nederland vluchtte. Hij zat tien jaar in een AZC, kwam via een re-integratieproject bij de plantsoenendienst terecht en later bij een kringloopwinkel. Bij die winkel werd op een dag een oude valse piano binnengebracht, hij ging er op spelen en werd al gauw gevraagd voor optredens. Uiteindelijk speelde hij voor de koning en koningin in Carré.
Ako Taher achter de vleugelNa het interview speelde Taher een prachtige bewerking van een oud Iraaks lied.
Het volgende interview was met Marcel Slockers, huisarts en straatarts voor daklozen. ‘Werken bij daklozen is werken bij het afvoerputje van de samenleving. Gekwetste, beschadigde en gebrekkige mensen met multiproblematiek in de zin van verslavingen, psychiatrische aandoeningen en vaak ook een laag IQ'.  Slockers maakt zich sterk voor deze groep mensen. Hij heeft contact met burgemeester Aboutaleb en minister Edith Schippers om de zorg voor deze mensen beter te maken. Van der Kwast en Marcel SlockersDe laatste heeft op zijn advies een fonds voor daklozen opgericht. Heel bemoedigend om te horen dat tussen alle ellende ook dingen goed gaan.

‘Het programma was indrukwekkend’, zei een van de bezoekers: ‘vooral ook omdat het gekenmerkt werd door heldere liefdevolle analyses’.

Over Ernest van der Kwast
Ernest van der Kwast (1981) werd geboren in Bombay, India. Hij brak door met zijn autobiografische roman Mama Tandoori (2010), die in Nederland en Italië een bestseller werd. In 2012 verscheen de novelle Giovanna’s navel, en in 2015 de roman 'De ijsmakers', waarmee hij de Dioraphte Literatour Prijs won. In september 2016 verscheen zijn nieuwste roman Het wonder dat niet omvalt.
Een programma in samenwerking met OSG Kortenhoef.

Meer programma’s met Vrije Schrijver Ernest van der Kwast
Ernest van der Kwast houdt op 11 april 2017 de Abraham Kuyperlezing in de Westerkerk in Amsterdam. Thema is dit keer vluchtelingstudenten.
De toegang voor VUverenigingsleden is gratis, inclusief bundel Jouw toekomst is mijn toekomst van Ernest van der Kwast.

Fotografie: Annette Kempers (hier meer foto's)