Relatie met VU en met VUmc

Eigen identiteit

VUvereniging houdt VU en VUmc in stand als bijzondere instellingen volgens de wet. Dat betekent dat de leden van hun raden van toezicht niet door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (de verantwoordelijke minister voor de Nederlandse universiteiten) worden benoemd, maar door de Ledenraad van VUvereniging. Hierdoor zijn VU en VUmc beter in staat hun eigen identiteit te bepalen en hun eigen keuzes te maken.

Bijdragen aan een betere wereld

Aan VU en VUmc worden studenten niet opgeleid voor het eigen gewin, maar om later een constructieve rol te kunnen spelen in de samenleving en bij te dragen aan een betere wereld.
Bij de VU krijgt emancipatie, als onderdeel van haar identiteit, van oudsher bijzondere aandacht. De VU heeft altijd veel  studenten gehad met ouders die zelf geen academische opleiding hadden - vroeger vooral uit het gereformeerde volksdeel (de "kleine luyden"), tegenwoordig vooral uit migrantenmilieus.

Verder kijken

Bij de VU gaan levensbeschouwelijke vooronderstellingen altijd vooraf aan onderwijs en onderzoek, waarmee wetenschap niet per definitie waardevrij is. Studenten en wetenschappers worden op die wijze bewust gemaakt van subjectiviteit en objectiviteit in wetenschappelijke waarnemingen. De methoden van onderzoek zijn echter wel objectief en waardevrij. We vragen van onze studenten, onderzoekers, promovendi en medewerkers dat ze verder kijken: verder dan het eigenbelang, het eigen vakgebied, verder dan het bekende, verder dan het hier en nu.

Menselijke waardigheid

WeekendVDWetenschapVUVUmc Het VUmc komt voort uit een christelijke traditie en koppelt geloof in persoonlijke, integere en respectvolle behandeling van mensen aan gezonde ambitie en fundamentele nieuwsgierigheid. Menselijke waardigheid en respectvolle behandeling zijn daarin essentieel. De instelling staat voor duurzaamheid en heeft oog voor mens en omgeving en biedt een uitdagend, professioneel en ambitieus werk- en denkklimaat waarin plezier, respect, integriteit en dienstbaarheid voorop staan.

Ontwikkeling identiteit en profiel

Het bijzondere karakter van de instellingen is niet in beton gegoten. Geen dogma of leer, maar een bron die voortdurend in beweging is en waaruit steeds opnieuw geput wordt. VUvereniging is daarbij voor de instellingen een gesprekspartner; leden van VUvereniging denken en praten mee over de ontwikkeling van identiteit en profiel van de instellingen.

Maatschappelijk debat

De VU en het VUmc zijn kennisrijke instellingen die waarde hechten aan een brede verscheidenheid aan invalshoeken. Dit draagt niet alleen bij aan het academisch niveau, maar ook aan het maatschappelijk debat. Hoe verschillend de invalshoeken ook zijn, er wordt gewerkt vanuit een bepaalde maatschappelijke visie. De visie waarin mensen oog hebben voor de ander, respect voor elkaars mening, denken, handelen, uiterlijkheden en geloof.

OrganogramVUv

Besturen in verbondenheid

VU en VUmc organiseren samen met VUvereniging publieksprogramma’s over (actuele) thema’s als onderwijs, onderzoek, zorg, levensbeschouwing en maatschappij. De relatie tussen VUvereniging en de beide instellingen krijgt niet alleen vorm door het benoemingsrecht van leden van de raden van toezicht. Ook hebben de voorzitters van de beide instellingsbesturen zitting in het Bestuur van VUvereniging en stellen de instellingen in overleg met VUvereniging meerjarenplannen op waarin wordt vastgelegd op welke wijze zij vormgeven aan hun identiteit en hun maatschappelijke binding.