The Healthy Teeth Foundation

Een participatief onderzoek in de Haagse Schilderwijk om mondgezondheid te verbeteren.

01-01-2019 | 15:38

Subsidie: € 15.000 (totaal)
Looptijd:  2021 - 2022

In Nederland heeft 74% van de 5-jarige kinderen van moeders met een migratieachtergrond last van cariës. Het komt voor dat kinderen door slechte tanden en kiespijn niet naar school gaan. The Healthy Teeth Foundation brengt in een participatief actieonderzoek in de Haagse Schilderwijk in kaart wat de oorzaken en gevolgen van slechte mondgezondheid in de wijk zijn, en wat de sociale implicaties van tandbederf zijn.

Samen met een team van onderzoeksassistenten en studenten start Alice Grasveld in het voorjaar van 2021 met het actieonderzoek op een grote basisschool in de Schilderswijk. Op basis van de input van focusgroepen en interviews wordt vervolgens een actieplan ontworpen: met oplossingen van wijkbewoners zelf, voorlichting over mondhygiëne en een tandenpoetsprogramma op school. Het projectteam streeft ernaar dit actieplan te combineren met tandheelkundige behandeling en pijnverlichting van kinderen, omdat veel van hen nooit of te weinig naar de tandarts gaan. De verzamelde data en analyses zijn tevens onderdeel van het promotieonderzoek dat zich richt op vraagtukken omtrent mondgezondheid en ongelijkheid.

SAMENWERKING
ACTA